Castratie van de rammelaar

konijn

Een mannelijk konijn wordt een rammelaar genoemd. Het castreren van een rammelaar heeft geen positieve invloed op de gezondheid, maar wel een positieve invloed op het gedrag van het konijn en de geur van de urine. Zeker bij binnen konijnen is dit laatste voor veel eigenaren een belangrijke reden om voor castratie te kiezen.

• Gedrag: Een rammelaar heeft nog wel eens de neiging agressief naar andere dieren en naar eigenaren te worden. Dit gedrag is onder invloed van hormonen en daarom heeft castratie een positieve invloed op het gedrag. Ook willen rammelaars nog wel eens onderling gaan vechten, met bijtwonden tot gevolg.
  • Urine: Een rammelaar heeft nog wel eens de neiging om te sproeien, maar de urine van een volwassen rammelaar ruikt ook vaak sterk. Door de castratie verminderd de sterke urine lucht en voorkomt sproeigedrag.

Nadelen van castratie

Het is een operatieve ingreep die onder narcose gebeurd. De narcose bij konijnen is risicovoller als bij andere huisdieren. Dat risico ligt aan aan het feit dat konijnen in verhoudingen meer narcose nodig hebben, maar ook gevoeliger voor de narcose zijn (meer kans op bijwerkingen). Aan de andere kant is de recovery periode (wakker worden na operatie) erg belangrijk bij konijnen.

Konijnen raken makkelijk onderkoeld. Een goede recovery, vaak in een couveuse, is erg belangrijk voor een goed herstel. Omdat bij konijnen onder narcose het maagdarmkanaal de neiging heeft om minder te gaan werken (stil te gaan liggen) geven we extra medicatie om het maagdarmkanaal op gang te houden. Ook voldoende pijnstilling is van levensbelang.

Er zijn meerdere methodes om een rammelaar te castreren. Wij hebben ons toegelegd op de gesloten methode (wordt gehecht), omdat deze methode naar onze mening het veiligste is voor het konijn.

Het is een ingreep die onder algehele narcose plaatsvindt. We maken in elke balzak een klein sneetje, we verwijderen de testikels en daarna worden alle lagen inclusief de balzak en scrotum gehecht. Dit verkleind de kans op infectie, maar veel belangrijker de kans op een darmprolaps. Een darmprolaps is een verzakking van een stuk darm in het lieskanaal. Een levensbedreigende complicatie die voorkomen wordt door de castratie wond te hechten.