Artrose bij katten

Artrose bij de kat

Wat veel eigenaren niet weten is dat artrose veel voorkomt bij katten. De symptomen zijn vaak niet duidelijk en katten komen soms ook langere tijd niet bij een dierenarts. Hierdoor wordt artrose vaak langere tijd niet ontdekt. Gelukkig worden wij, als dierenarts en u als eigenaar, ons steeds meer bewust dat katten last kunnen hebben van artrose en wordt er ook steeds vaker een behandeling ingesteld.

Artrose is slijtage van de gewrichten. Slijtage kan in alle gewrichten voorkomen, maar bij de kat zien we artrose het vaakst in de rug, heup, knie, elleboog en schouder. Als er eenmaal artrose is ontstaan worden de klachten alleen maar erger en nooit minder. Er zijn onderzoeken die aangeven dat 90% van de katten boven de 6 jaar artrose hebben in 1 of meerdere gewrichten.

Eigenaren van oudere katten denken helaas vaak dat hun kat gewoon last heeft van de ‘ouderdom’. Dit is jammer, want de kat heeft pijn aan het versleten gewricht en de juiste behandeling kan leiden tot een pijnvrij leven. Ook door trauma kan artrose in een gewricht ontstaan, denk aan een voorste kruisband ruptuur of patella luxatie wat ook regelmatig bij katten voorkomt.

Artrose is dus slijtage in een gewricht. Elk gewricht is bij de botuiteinden, die het gewricht vormen, bekleed met kraakbeen. Dit zorgt ervoor dat een gewricht soepel kan bewegen. Artrose wordt veroorzaakt doordat het kraakbeen in de gewrichten wordt afgebroken en dan vaak vervangen wordt door bot en bindweefsel. Dit maakt een gewricht veel minder bewegelijk/minder soepel en dit geeft pijn. Door de afbraak van het kraakbeen ontstaat een ontstekingsreactie wat warmte, zwelling en pijnlijkheid van een gewricht geeft.

Symptomen

Katten lopen meestal niet kreupel als ze artrose hebben. Vaak zien we dat katten minder graag springen, minder traplopen en vaker liggen. Wat eigenaren ook regelmatig merken is dat de kat ander gedrag vertoont, bijvoorbeeld: boos worden bij aaien over de lage rug terwijl dat vroeger het favoriete kroel plekje was. Ook wassen katten zich vaak slechter, waardoor met name op de rug meer klitten ontstaan. Er zijn ook katten die naast de bak gaan plassen en dan onterecht bij ons komen voor een blaasontsteking. Ze kunnen vaak niet goed meer in een dichte kattenbak komen en ook niet goed meer draaien in de kattenbak, waardoor ze naast de kattenbak gaan plassen.

Diagnose

Een goed uitgebreid orthopedisch onderzoek, in combinatie met een goede anamnese (uitgebreid overleg met de eigenaar naar de klachten van de kat) kan vaak al een vermoeden van artrose aan het licht brengen. Een röntgenfoto kan het vermoeden bevestigen.

kat artrose

Therapie

• NSAID (een pijnstilling): Waarschijnlijk de meest gebruikte behandeling bij artrose. Het verminderd de pijn en verhoogd de kwaliteit van leven.
  • Gewichtsmanagement: Zeer belangrijk om katten met artrose niet te zwaar te laten worden of af te laten vallen bij overgewicht. Overgewicht geeft meer overbelasting van gewrichten wat artrose kan veroorzaken dan wel de artrose kan verergeren.
  • Aanpassen van de leefomgeving: Opstapjes, trappen, verhogingen kunnen het leven van uw kat veel aangenamer maken. U behandeld niet de artrose, maar het geeft wel een hogere kwaliteit van leven.
  • Voedingssupplementen: Glucosamines, chondroitine, omega vetzuren (visolie), collageen type 2. Deze voedingssupplementen zijn verkrijgbaar in: poeders, vloeistof en snoepjes.
  • Fysiotherapie: Bij de kat is het gebruik maken van de natuurlijke ‘speelsheid’ en het ‘jachtinstinct’ een goede basis voor fysiotherapie. En ook iets wat u als eigenaar zelf kunt doen, bijvoorbeeld met een hengel spelletje. Door de kat uit te lokken bepaalde bewegingen uit te voeren in het spel, zal de kat op die manier zelf allerlei gewrichten, spieren en banden oprekken en trainen. Daarnaast vinden ze het vaak ook leuk. Als katten zich goed voelen ervaren ze ook minder pijn. Ook warmte heeft een goed effect op artrose gewrichten. Een slaapplek door middel van een warmte mat of een schapenvacht, kunnen de aangedane gewrichten soepeler houden.
  • ACP-injectie: Hierbij wordt bloed bij de kat afgenomen en daar worden bepaalde cellen (bloedplaatjes) uitgehaald en in het artrose gewricht geïnjecteerd. Dit zorgt voor remming van de ontstekingsreactie en stimuleert genezing van het beschadigde weefsel.
  • Stamceltherapie: Hierbij worden cellen uit het vetweefsel van de kat gehaald en in het gewricht geïnjecteerd. Ook dit geeft herstel van beschadigde weefsels in een artrose gewricht. Bij katten zijn er goede resultaten met deze behandeling behaald, maar de ervaring is nog beperkt.