Vaccineren konijn 2019-06-11T15:27:01+00:00

Vaccineren

Er zijn twee besmettelijke ziektes waar een konijn tegen gevaccineerd (ingeënt) kan worden:

1. Myxomatose
  2. VHD (ook wel VHS of RHD genoemd).

Deze ziektes zijn zeer besmettelijk en vaak ook dodelijk voor konijnen. Tot voor kort vaccineerde we konijnen tegen Myxomatose en het RHD type 1 virus. Maar sinds een jaar is er veel sterfte onder konijnen (zowel wilde als tamme konijnen) en uit onderzoek is gebleken dat die konijnen besmet waren met het RHD type 2 virus. Vaccineren tegen het type 1 virus geeft geen bescherming tegen het type 2 virus. Daarom enten we sinds een jaar met een extra vaccin die ook bescherming geeft tegen het type 2 virus.

RHD 1/RHD 2: vaak sterven de konijnen binnen 24-48uur zonder symptomen. Soms vertonen konijnen benauwdheids klachten en zijn bloedingen (bloedneus) zichtbaar. Konijnen overlijden vaak aan bloedingen in de darmen zonder dat de eigenaar daar iets van merkt. De sterfte onder besmette konijnen is meer dan 70%. Het virus wordt verspreidt via urine, direct contact met andere konijnen en via stekende insecten.

Bescherming tegen RHD:

• Vaccinatie is de meest belangrijke preventieve maatregel
  • Voorkom contact met wilde konijnen
  • Goede hygiëne. Voorkom zoveel mogelijk contact met urine.
  • Bescherming tegen stekende insecten (klamboe/stronghold)

Myxomatose: de ziekte begint vaak met wat sloomheid, verdikking van de oogleden en verdikking van de slijmvliezen (ogen/anus/oren). Vaak zien we ook myxomen (ronde zwellingen) op bijvoorbeeld de oren.  De verspreiding van het virus gaat via stekende insecten en via direct contact met andere (wilde) konijnen. Ook binnen konijnen kunnen besmet raken via stekende insecten.

Bescherming tegen Myxomatose:

• Vaccinatie is de meest belangrijke preventieve maatregel
  • Voorkom contact met wilde konijnen
  • Bescherming tegen stekende insecten (klamboe/Stronghold)

Vaccineren

We gebruiken in de praktijk 3 typen vaccins:

Nobi vac Myxo-RHD: dit vaccin geeft bescherming tegen Myxomatose en tegen het RHD type 1 virus. Deze vaccinatie geeft 12 maanden bescherming.

Filavac VHD  KC+V: dit vaccin geeft bescherming tegen het Type 1 en Type 2 RHD virus. Dit vaccin geeft 12 maanden bescherming (konijnen jonger dan 10 weken worden geadviseerd wel 2x te vaccineren)

Eravac: Dit vaccin geeft bescherming tegen het Type 1 en Type 2 RHD virus. Dit vaccin geeft 6 maanden bescherming.

Onze voorkeur gaat uit naar een combinatie van Nobi vac Myxo-RHD en Filavac VHD vaccin.  U konijn krijgt dan 2 injecties tegelijkertijd. En heeft dan 12 maanden lang de meest uitgebreide bescherming.

Omdat de besmetting veelal via stekende insecten loopt, adviseren wij konijnen in het voorjaar te vaccineren. Zo biedt de vaccinatie optimale bescherming wanneer de stekende insecten actief zijn.

Omdat de  entstof tegen het Type 2 virus beperkt houdbaar is na openen, organiseren wij dit jaar konijnen ent dagen. Mocht u interesse hebben voor de ent dagen in April kunt u contact met ons opnemen.